Kontakt:

magda_girsztowt@wp.pl

sobota, 18 lutego 2017

Kokosanka babci Stasi

Dziś dzielę się z Wami rodzinnym przepisem. Przepisem na kokosankę Babci Stasi. Jak już wspominałam wiele razy, moja babcia wybitną kucharką nie była i nie jest. W zasadzie ciężko się temu dziwić, kilkanaście lat spędziła na Syberii, gdzie gotowało się to co było. Nikt nie myślał o wymyślnych daniach, składnikach i nauce gotowania. Pewnie dlatego moja babcia gotowała prosto i tak zwyczajnie. Najbardziej lubi pierogi, łazanki i kopytka. Kiedyś robiła je co tydzień, teraz już tylko zajada. Jeżeli chodzi o ciasta, to babcia niestety wielkim cukiernikiem nigdy nie była. Na wszelkie większe okazje był tort, kupione blaty biszkoptowe, przełożone maślanym kremem z kakao. Wybacz babciu,ale tortów nigdy nie lubiłam. I znielubiłam je na całe życie. Ale, ale,babcia miała w zapasie parę dobrych ciastkowych przepisów. W tym między innymi ten, na pyszną kokosankę. Niedawno wpadłam przypadkiem na babcię, stałyśmy obie w kolejce do bankomatu. Nagle przypomniało mi się to ciasto, poprosiłam babcię by szybko mi przypomniała jak się je robi. I od razu zabrałam się do pracy. Nie martwcie się,nie zaczęłam piec pod bankomatem, a  na spokojnie w domu. Moja rodzina oszalała, okazało się,że każdy tęsknił za babcimą kokosanką. Chociaż dodałam cukier kokosowy zamiast zwykłego, a mąkę pszenną zamieniłam na orkiszową. Delikatne ciasto, bardzo miękkie, i wspaniała masa. Kokosowa z wyraźnie karmelową nutą. Chrupiąca, ale i ciągniąca się jak toffie. Po prostu ideał. Jedyną wadą jest ta, że ciasto znika zdecydowanie zbyt szybko.
Dodatkowo jest mi bardzo miło dodać,że ciasto to zostało wyróżnione przez Martę z bloga Z Majeczką w kuchni w jej urodzinowym konkursie. Wiadomością podzieliłam się z babcią, która była zaskoczona, że takie proste ciasto, może zrobić wrażenie:)




Składniki:
Ciasto:

3 jajka
350 gramów mąki orkiszowej tortowej
100 gramów cukru kokosowego
300 ml śmietany 12 %
Olejek śmietankowy

Masa:
125 gramów masła
100 gramów wiórków kokosowych
5 łyżek brązowego cukru

Dodatkowo :
masło i bułka tarta do formy


Ucieram 3 jajka z 100 gramów kokosowego cukru. Dodaję ekstrakt śmietankowy i 400 ml śmietany. Dodaję 350 gramów mąki orkiszowej tortowej i łyżkę proszku do pieczenia. Ciasto wylewam na blaszkę wysmarowaną masłem i wysypanej bułką tartą.  Ciasto piekę przez 30 minut w 185 stopniach.
W garnuszku roztapiam 125 gramów masła z 5 łyżkami brązowego cukru, dodaję 100 gramów wiórków kokosowych i smażę -trzeba robić to ostrożnie, by nie spalić masy. Powinna zacząć karmelowo pachnieć i mieć złoty kolor.
Masą kokosowową smaruję ciasto, piekę je 10 minut. I studzę całkowicie przed pokrojeniem.







87 komentarzy:

  1. Mmm, musiało smakować wybornie! :)
    Moja Babcia całe życie piecze w kółko te same ciasta, i oczywiście, właśnie one są najlepsze ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja znielubiłam do końca życia torty przez tort bezowy cioci Teresy z 5 kg masła;) Fajna ta kokosanka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja babcia też masła nie żałowała:)

      Usuń
  3. smakowita ta kokosanka. Moja babcia też spędziła kilka lat na Syberii, od niem mam m.in. kilka przepisów na takie proste, ale nietypowe dla nas dania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja od babci mam masę litewskich przepisów, bo to Litwinka,ale większość babcia tylko zna z dzieciństwa, bo nie chciało jej się gotować ich samej;)

      Usuń
    2. może kiedyś razem coś ugotujecie:)

      Usuń
  4. Takie rodzinne przepisy są najlepsze :) Pyszności! A wszystko, co z kokosem idealnie odpowiada moim gustom :) Pozdrowionka. Miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda super, choć ta masa byłaby chyba dla mnie zbyt maślana...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. masa smakuje jak kokosowe toffie ;)

      Usuń
  6. Kocham wszystko co z dodatkiem kokosa. :)
    https://jaglusia.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta masa kokosowa jest nieco jak kajmak :) Dlatego skradłaby moje serce. Moja babcia także prosto gotuje i wybitnych ciast nie piecze (w ogóle rzadko je robi - tę rolę przejęła jej córka), ale czasem w prostocie tkwi urok ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie, smakuje jak kajmak:)

      Usuń
  8. Jak z kokosem to już mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam wszystko, co kokosowe. Nie potrafię się kokosowemu łakomstwu oprzeć, niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam dokładnie tak samo,kokos chowam:)

      Usuń
  10. Bardzo fajna w wersji orkiszowej i z cukrem kokosowym, babcia może być dumna :)

    OdpowiedzUsuń
  11. mmmm.... chętnie bym zjadła nie jeden kawałek

    OdpowiedzUsuń
  12. łaaaaaaaaaaaaaaa jak z kokosem to ja żrem!

    OdpowiedzUsuń
  13. uwielbiam kokos w każdej postaci, a kokosankę chętnie bym zjadła :)
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam do Pani prośbę, by zechciała Pani sprawdzić składniki ciasta na spód i ilość śmietany; raz pisze Pani o 300 ml w składzie a w wykonaniu o 400 ml. Proszę o uściślenie bo chciałabym wykorzystać Pani przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj rzeczywiście, powinno być 300 ml, już poprawiam, niecały duży kubek :)

      Usuń
  15. Oj nie powinnam oglądać przepisów takich dobroci po nocach :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Mmm Ale apetycznie wygląda ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Lenko ciasto to na pewnogół jest pyszne bo uwielbiam kokosy. Ja na codzień jestem pod ścisła kontrola dietetyka toteż o takich pysznisciach mogę pomarzyć. Pozdrawiam niedzielnie😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety u mnie też cukrzycy, stąd cukier kokosowy i mąka orkiszowa by mieli mniejsze wyrzuty sumienia i lepsze samopoczucie :)

      Usuń
    2. Nie słyszałam właśnie o cukrze kokosowym.

      Usuń
  18. Wspaniałe ciasto :) Babcine przepisy zawsze są wyjątkowe :)

    OdpowiedzUsuń
  19. ciasta z takich prostych przepisów są najsmaczniejsze!
    pozdrawiam Babcię :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Pyszna, bardzo lubię ciasta kokosowe :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Takiej kokosanki to ja nie odmówię. :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jak dawno nie jadłam kokosanki...

    OdpowiedzUsuń
  23. Piękna jest ta złota warstwa przypieczonych wiórków na wierzchu, już czuję ich aromat :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Oj z chęcią bym zjadła :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Wygląda pysznie, przepisy babć nigdy nie zawodzą :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja uwielbiam wszystko co z kokosem więc bym się połąsiłą

    OdpowiedzUsuń
  27. prosto i pysznie to jest to :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo smakowita ta kokosanka.
    Uwielbiam wszystko co związane z kokosem.

    OdpowiedzUsuń
  29. Kolejny blog i kolejne kokosowe smaki! Jeszcze parę takich przepisów i się w fotelu nie będę mieścić! Kocham wszystko co kokosowe <3

    OdpowiedzUsuń
  30. Czujemy, że polubiłybyśmy się z tym ciachem :D
    Oj tam, jakbyś spróbowała naszych tortów to byś je pokochała :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wasze to co innego, ale te na maśle, babciu wybacz,ale są fuj;)

      Usuń
  31. Uwielbiam kokosowe smaki w ciastach, bardzo fajny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Taka babcia Stasia i jej kokosanki w tych czasach sa na wage zlota Uwielbiam ten smak!

    OdpowiedzUsuń
  33. Taka kokosanka musi zrobic wrazenie, moja babcia robi cos podbnego i z sentymentem wieeelkim spojrzałam na to ciacho ;0 Pozdrawiam i Ciebie i Babcię ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. No widać, babcia ma przepis, w którym jest mistrzynią :) Kokosanka na pewno smakuje znakomicie ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Uwielbiam kokos, dlatego tez nie pogardziłabym takim ciachem teraz. c;

    OdpowiedzUsuń
  36. Masz wspaniałą Babcię!
    Gotowanie prostych rzeczy jest zaletą, bo pielęgnujemy ulubione smaki.
    A ta kokosanka musi smakować bajkowo!

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo ciekawy przepis, super ciasto. Za kokosem bym poszła na koniec świata. ;)

    OdpowiedzUsuń
  38. Wygląda pysznie, zjadłabym teraz z wielka chęcią ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...