Kontakt:

magda_girsztowt@wp.pl

wtorek, 10 listopada 2015

Ryż zapiekany z jabłkami i żurawiną

Kiedy myślę o moim comfort food, do głowy od razu przychodzi mi zapiekany ryż. To cudowne danie kojarzy mi się z dzieciństwem, cudownymi leniwymi dniami,kiedy mama rozpieszczała zakatarzone dzieci słodkimi obiadami. Szczególnie uwielbiam ryż z jabłkami, gorący, pachnący cynamonem, delikatnie słodki, po prostu pyszny. Ostatnio po ciężkim dniu pracy naszło mnie na taki właśnie obiad, przywołujący miłe wspomnienia, mało pracochłonny, pyszny i na słodko oczywiście. Do głowy wpadł mi ryż. Ryż z jabłkami. Zrobiłam go trochę inaczej, jak lubię, czyli po swojemu. Zrezygnowałam z maminej warstwowej formy zapiekanki, u mnie na dnie znalazły się owoce, a na górze ryżowa warstwa, Całość wyszła dokładnie tak jak planowałam. Rozgrzewająca, przywołująca miłe wspomnienia, pachnąca jesienią. Polecam na każdą porę dnia danie przywołujące dziecięcy uśmiech.

Składniki:
250 gramów ryżu jaśminowego
2 jabłka-twarde i kwaskowate, najlepsze są kosztele
Jajko
Dwie garście suszonej żurawiny
2 łyżki masła plus odrobina do formy
Ekstrakt waniliowy
Szczypta soli
Łyżeczka cynamonu plus do posypania


W garnku z grubym dnem rozgrzewam łyżkę masła, wsypuję ryż i podsmażam aż stanie się szklisty. Następnie zalewam około 400 ml wody, dodaję szczyptę soli,parę kropli ekstraktu z wanilii i gotuję około 12 minut-ryż nie może się rozgotować, najlepiej jakby pozostał lekko niedogotowany. Studzę.
Jabłka obieram ze skórki, kroję w kostkę, posypuję cynamonem i żurawiną.
Naczynie do zapiekania smaruję masłem, wykładam na dno jabłka z żurawiną. Ostudzony ryż mieszam z jakiem, wykładam na jabłka. Wierz posypuję wiórkami masła, piekę całość przez 25 minut w 175 stopniach. Przed podaniem posypuję cynamonem.



55 komentarzy:

  1. mmm lubie takie dania ;)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. wieki nie jadłam ryżu z jabłkami:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jadłam, ale chętnie bym spróbowała:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Ryż z jabłkiem <3
    Smak dzieciństwa :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ryż i jabłka, czyli to co mama serwowała mi w dzieciństwie ;p

    Teraz pora wypróbować wersję z żurawiną :D

    OdpowiedzUsuń
  6. O tak, dla mnie też jest to smak dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam takie obiady! Co to były za czasy, co to był za smak :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja ostatnio z ryżu przerzuciłam się na.. makaron! i też zapiekam, naaajgenialniejsze! :)
    Dodatek żurawiny jest cudowny :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Smak dzieciństwa. Proste a bardzo pyszne danie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatni raz jadłam zapiekany ryż w przedszkolu i nie smakował mi wtedy za bardzo. Chyba teraz zrobię go sama :-) pysznie wygląda :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mmm, wygląda smakowicie. Nigdy nie jadłam czegoś podobnego, więc muszę koniecznie spróbować. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Prezentuje się przepysznie, będę musiała zrobić coś podobnego ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię ryż ale gotowany, zapiekanego chyba jeszcze nie próbowałam.

    OdpowiedzUsuń
  14. ryż z jabłkami i cynamonem zawsze robiła nam nasza mama, szczególnie kiedy byłyśmy chore :) Ale nigdy go nie zapiekałyśmy, ciekawe jak taki musi smakować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To spróbujcie, pysznie smakuje zapieczony:)

      Usuń
  15. Moja mama zawsze takie cuda robi, niestety ja nie jestem tego fanką :)

    OdpowiedzUsuń
  16. takiego ryżu już lata nie jadłyśmy :) nadrobimy, bo brzmi pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. nie jadłam tego sto lat, a przecież to jest takie dobree :-))

    OdpowiedzUsuń
  18. dokładnie, ten ryż to wspomnienia z dzieciństwa, ale w innej wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  19. klasyka gatunku w trochę innej wersji. Super! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. To u mnie (jak widzę po komentarzach) jednak dość często serwuję zapiekany ryż z jabłkami. Przedłużam sobie dzieciństwo jak mogę :) Fajny pomysł z żurawiną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, przedłużmy sobie dzieciństwo:)

      Usuń
  21. Ostatnio mnie na niego właśnie nachodzi :)) Narobiłaś mi smaka :))

    OdpowiedzUsuń
  22. Babcia robiła mi podobny deser w dzieciństwie :) CUdo!

    OdpowiedzUsuń
  23. Moja Mama takich cudów nie przygotowywała. Smak zapiekanego ryżu poznałam już w dorosłym życiu, i od razu bardzo się polubiliśmy :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...