Kontakt:

magda_girsztowt@wp.pl

wtorek, 24 listopada 2015

Bez mleka, bez jajek,ale z jeżynowym smakiem i czekoladą

Ostatnio moja przyjaciółka poprosiła bym przygotowała dla niej ciasto na urodzinowe małe przyjęcie. Nie byłoby to wielkim problemem, gdyby nie fakt,że moja przyjaciółka uwielbia testować różne diety. Ostatnio-czytaj październik, nie jadła glutenu, nigdy nie piekłam ciasta z takiej mąki, więc zaczęłam mówić,że nie wiem czy upiekę dobre ciasto bez glutenu. Przyjaciółka odrzekła,że czasy gdy gluten uznawała za wroga dawno minęły, teraz nie jada nabiału i jajek. O, to lepiej. Lepiej? No nie bardzo. Owszem  raz upiekłam ciasto bez jajek,zapomniałam o nich po prostu. Brak nie był odczuwalny bo na górze był sernik,a  jak sernik to ser, ser to mleko. Odpada. Bananowe brownie? Jakoś tak mało elegancko. Podobnie z ciastem herbacianym bez jajek, zbyt codzienne. Wtedy też zupełnym przypadkiem miałam w swoich rękach kulinarną gazetkę z przepisami dla dzieci z alergią, wow. Był tak przepis na murzynek, ja z murzynka zrobiłam torcik przekłady jeżynową konfiturą i polany czekoladową polewą o lekkim smaku kokosa. Torcik przetestowałam na rodzinie i przypadkowym sobotnim gościu. Test wyszedł wyśmienicie.



Składniki:
1,5 szklanki mąki pszennej
5 łyżek brązowego cukru
1/2 szklanki oleju o neutralnym smaku
5 łyżek kakao
Szklanka wrzątku
Łyżeczka proszku do pieczenia
Łyżeczka octu
Ekstrakt waniliowy

Mrożone jeżyny-szklanka
Łyżka  wody
2 łyżki brązowego cukru

Tabliczka deserowej czekolady
2 łyżki mleka kokosowego



W jednej misce łączę wszystkie suche składniki-mąkę, cukier, kakao i proszek do pieczenia. W drugiej olej, wrzątek, ocet i ekstrakt waniliowy. Łączę zawartość obu misek, i dość szybko mieszam całość. Wylewam masę do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia, piekę ciasto przez 30 minut w 170 stopniach. Studzę.
 Jeżyny przekładam do garnka, dodaję wodę i cukier, smażę aż masa będę gęsta jak konfitura. Zostawiam do przestudzenia.
Roztapiam na parze czekoladę, dodaję mleko kokosowe.
 Przekładam ciasto domową jeżynową konfiturą. Smaruję je polewą czekoladą, chłodzę przed podaniem minimum godzinę w lodówce.







54 komentarze:

  1. Na szczęście jajko i mleko łatwo jest zastąpić :)
    Ciasto wygląda bardzo smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bałam się jak będzie smakować bez tych dodatków,ale wyszło pyszne:)

      Usuń
  2. Muszę kiedyś zrobić, może w końcu mi się uda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ciasto czekoladowe zawsze pyszne, a jeszcze z jeżynami... :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda jak marzenie :D Z jeżynami musi smakować świetnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżyny są fajne, takie lekko kwaskowate, podbijają smak czekolady :)

      Usuń
  5. Bez mleka i jajek - byłoby dla mnie sporym wyzwaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam tysiąc obaw czy wyjdzie, a proszę wyszło i smakowało wszystkim :)

      Usuń
  6. Niezłe wyzwanie :) Ciasto bardzo, bardzo apetyczne. Tylko mały chochlik wkradł się w przepis, bo napisałaś mleko migdałowe :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi słodko, wygląda mega. Poproszę kawałek

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi słodko, wygląda mega. Poproszę kawałek

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda bosko! Zjadłabym duży kawałek, podeślesz mi? :)

    OdpowiedzUsuń
  10. no,no,no.. wymagającą masz tą przyjaciółkę! :D Ale to ci daje pole do popisu i kombinowania :)
    Świetna propozycja- ja może skuszę się jeszcze w tym tygodniu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymagająca ostatnio kulinarnie to fakt, ale w sumie pozwala się wykazać:)

      Usuń
  11. Nieźle wygląda :) Fajna jesteś koleżanka :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Twoja koleżanka ma szczęście, że spotkała Ciebie na swojej drodze :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciasto wyszło Ci wspaniałe:)) Mniam....:))

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniały torcik! :) Wcale się nie dziwię, że testowanie wypadło pomyślnie! ;) :D

    OdpowiedzUsuń
  15. został jeszcze chociaż jeden kawałeczek? jak został to wpadam :):)

    OdpowiedzUsuń
  16. wygląda naprawdę bardzo smakowicie! niestety ze mnie jest tragiczna kucharka.../K

    Dwie Perspektywy Blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciasto jest wyjątkowo prościutkie, nie ma się czego bać:)

      Usuń
  17. Mmmm - coś zdecydowanie dla mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Pięknie wygląda, no i na pewno wyśmienicie smakuje! Zjadłabym takie ciacho ze smakiem :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Do kawusi z chęcią porwę kawałeczek :))

    OdpowiedzUsuń
  20. Muszę wpisać na listę "must make" :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Mniam, wygląda pysznie!
    Mnie też takie wymagania przyprawiają o lekki ból głowy ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...