Kontakt:

magda_girsztowt@wp.pl

środa, 17 września 2014

Szarlotka włoska

Wiedziałam,że chcę upiec jakieś ciasto, ale byłam totalnie niezdecydowanie jakie? Chodziło za mną coś z cukinią, ba nawet cukinię zakupiłam, ale jednak to nie było to. Wtedy przypomniałam sobie, że podczas ostatniego weekendowego wypadu zjadłam pyszną szarlotkę, która w karcie nazywała się Szarlotką Włoską. Niczego w niej włoskiego nie zauważyłam, chyba,że uznamy kokos, cynamon i jabłko za istotę tego co włoskie. W każdym razie ciasto było pyszne, podstawa korzenna, na to kokos, jabłka i kruszonka. Nie wiem czemu nazwali akurat to połączenie włoskim, ale niech im będzie. Nie mogłam zidentyfikować podstawy deseru. Nie było to ciasto kruche, biszkoptowe, francuskie, drożdżowe, piaskowe-nie miałam już pomysłu a pani kelnerka w ogóle się nie orientowała co sprzedaje. Ze względu na delikatną kwaskowatość i świeżość wymyśliłam sobie-a może jogurtowe? I tak zostało w mojej wersji, aczkolwiek dalej nie jestem pewna czy dół był jogurtowy. Najważniejsze, że ciasto wyszło pyszne i idealne na taką porę roku. Korzenne przyprawy rozgrzewają zmysły, a kokos uwodzi wakacyjnymi wspomnieniami.
Składniki:
3/4 szklanki mąki pszennej
3/4 szklanki mąki owsianej
1 duże jajko
Szklanka jogurtu naturalnego
1/3 szklanki cukru
5 łyżek oleju
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
1,5 łyżeczki  cynamonu, szczypta kardamonu, pół łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej 
2 duże jabłka
1/3 szklanki wiórków kokosowych
1/3 szklanki mleka
4 łyżki masła
aromat śmietankowy
cukier z prawdziwą wanilią-paczka
Bułka tarta do wysmarowania formy
Zaczynam od przygotowania kokosowej części ciasta. Podgrzewam mleko razem z aromatem śmietankowym,dodaję wiórki i łyżeczkę masła. Gotuję aż masa zacznie gęstnieć. Zdejmuję z kuchenki i zostawiam do ostudzenia.
Mąki mieszam razem z proszkiem do pieczenia (zostawiam mniej więcej 1/3 szklanki), cukrem i przyprawami-zostawiam pół łyżeczki cynamonu. W drugiej miseczce mieszam jajko z jogurtem i olejem. Łączę obie części i wylewam ja na posmarowanej masłem i wysypanej bułką formie. Na wierzchu układam plastry jabłka i posypuję je resztą cynamonu. Wzdłuż jabłek wykładałam masę kokosową. Następnie szykuję kruszonkę.

Resztę mąki, masło i cukier waniliowy zagniatam aż masa zacznie przypominać mokry piasek. Gotową kruszonką przysypuję ciasto. Piekę je przez godzinę w 180 stopniach. Zostawiam do całkowitego ostudzenia i dopiero wtedy kroję. Można posypać cukrem pudrem.




40 komentarzy:

  1. I’m not that much of a internet reader to be honest but
    your blogs really nice, keep it up! I'll go ahead and
    bookmark your website to come back in the future.

    All the best

    My site - appraisal firms

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszna szarlotka, bardzo ciekawy przepis :-) zapisuje sobie :-) pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę wypróbować, bo wygląda baaardzo apetycznie!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mniam, wygląda wspaniale, aż żałuję, że nie jadłam nigdy takiej wersji szarlotki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie zachwyciła, bo to taki fajny miks :)

      Usuń
  5. mniejsza o nazwę, gdy chodzi o tak cudowne ciasto... ciasto z jabłkami chodzi za mną już bardzo długi czas. W połączeniu z kokosem... cudo :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za mną też od dłuższego czasu jakaś szarlotka chodziła i doszła w końcu ;)

      Usuń
  6. Właśnie w taki sposób powstają nawet udane nowe przepisy. Poszukując nowych smaków tworzymy własne. Pysznie wygląda Twoja włoska szarlotka. A ja uwielbiam ciasta z jabłkami, które nazywamy szarlotka, jabłecznikami.,...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze się zastanawiałam jaka jest różnica między jabłecznikiem a szarlotką :) W sumie nie ważne jak to się nazywa ważne,że ciasto jest bardzo udane :)

      Usuń
  7. Uwielbiam wszystko co jabłkowe :) Chociaż za jabłkiem solo długo, długo nie przepadałam. Szarlotka wygląda bardzo apetycznie. Aż ślinka cieeeknie. Ale smaka robisz !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak solo chrupać jabłko niezbyt lubię,muszę je pokroić i posypać cynamonem. Ot, dziwactwo:) Ale każdą szarlortkę zjem

      Usuń
  8. Jako wielka fanka szarlotka we wszelkich postaci ta mnie również zachwyca ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się cieszę i polecam spróbować:)

      Usuń
  9. Włoska ona czy nie włoska (trzeba by zapytać włocha) to jednakowoż bardzo interesująca

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Włoch by pewnie ją wyśmiał jako włoską ale pewnie by mu posmakowała:)

      Usuń
  10. mniam! wygląda pysznie! włoskie, polskie - wszystkie kocham!

    OdpowiedzUsuń
  11. Już to mówiłam, ale powtórzę ponownie: masz świetne wyczucie do robienia pysznych ciast :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa:)

      Usuń
  12. Nieźle odtworzyłaś przepis.
    Takiej wersji jeszcze nie jadłem, chętnie bym spróbował :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak do końca nie udało się odtworzyć, ale się starałam ;)

      Usuń
  13. Zaciekawiło mnie to ciasto, pysznie i zdrowo :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Szarlotki w każdej wersji są obłędne. Taką z kokosem jadłam tylko raz, ale miło ją wspominam, a co najważniejsze bardzo smacznie. Ale połączenie tych smaków jest jak najbardziej pyszniutkie! :) Ciasta na jogurcie bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo lubię jogurtowe podstawy. A kokos do szarlotki? Uwielbiam ;)

      Usuń
  15. Z taką szarlotką nigdy się nie spotkałam, a wygląda pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. zdecydowanie inna szarlotka, ale prezentuje się mega smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też takiej nie znałam, ale naprawdę jest smacznie :)

      Usuń
  17. Bardzo lubię wyszukiwać nowe wersje szarlotki, z kokosem to coś dla mnie:)
    lekcjewkuchni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też wszyscy lubią kokos, więc to połączenie bardzo nam podpasowało :)

      Usuń
  18. świetne ciacho :) właśnie z takich eksperymentów wychodzą najlepsze rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, warto eksperymentować :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...